vrijdag 11 september 2015

Beeldende vorming les 1

Beeldende vorming lesfasesmodel les 1 

De doelen van de les waren om het vak te introduceren en om het verschil tussen knutselen en beeldende vorming duidelijk te maken. Dit laatste werd duidelijk gemaakt door de opdracht toren bouwen. Er werden verschillende groepjes gevormd en één groepje kreeg een opdracht met hele uitgebreide stappen en een plaatje hoe het ontwerp er uiteindelijk uit moest komen te zien. Wij kregen een vrijere opdracht waarin we zelf mochten kiezen hoe we de toren gingen vormgeven. Er zat een belangrijk verschil tussen de communicatie van beide groepen en de werkwijze. Bij het groepje met de duidelijke opdracht was het minder uitdagend en het beeld was al bekend. Bij ons groepje moesten we goed overleggen en zelf een beeld ontwerpen. Dit is het belangrijkste wat ik geleerd heb deze les; knutselen is iets heel anders dan beeldende vorming. Bij knutselen gaat het om nadoen en is er al een beeld gevormd. Terwijl het bij beeldende vorming juist gaat om zelf een beeld creëren zonder uitgebreide voorgezegde stappen.

Na de opdracht hebben we uitleg gekregen over de verschillende fasen van een les. Hierin werd pas echt het verschil duidelijk tussen knutselen en beeldende vorming. Zo is het belangrijk dat er een dat er in de receptieve fase een beeld wordt gevormd. Er wordt bijvoorbeeld een film gekeken, een lied gezongen of een verhaal verteld dat aansluit bij de opdracht. Dit hoort bij de beeldende vorming. In de les die ik heb gelezen was er een goede receptieve fase met een aansluitend gebouw. Er waren weinig stappen dus veel ruimte voor het maken van een eigen beeld. Uiteindelijk was er ook een reflectie fase waarin elke leerling moest vertellen wat en waarom hij of zij had gemaakt. De les die ik had was een goed voorbeeld van een les beeldende vorming. 

Uiteindelijke doel les: dat kinderen uit zichzelf een ontwerp moeten maken en niet het ontwerp van de juf/meester overnemen. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten